Ma 16°C    Holnap 18°C   
 
Hirdetés
Főnix
Rádió MAX
Hírkereső
Index-Kelet
Kölcsey Központ
 

Leveles zöldségekkel a szürkehályog ellen
Feltöltve: 2008-02-20 14:08
Azon nők körében, akik zöldségekben gazdag étrend segítségével nagy mennyiségű zeaxantint és luteint, valamint E-vitamint visznek be a szervezetükbe, alacsonyabb lesz a szürkehályog előfordulási valószínűsége. A kapcsolatról a Harvard Egyetem Orvostudományi Karának kutatói számoltak be.     

A szürkehályog kialakulását magyarázó ún. oxidatív hipotézis szerint a szemben keletkező reaktív oxigéngyökök károsítják a szemlencse rostjait felépítő fehérjéket, az antidoxidáns hatással bíró tápanyagok azonban megakadályozhatják ezt a folyamatot. A C- és E-vitamin, a béta-karotin, a lutein és a zeaxantin mind ilyen hatású vegyületek. A szemre kedvező hatást gyakorló karotinoid-molekulák közül csak a lutein és a zeaxantin jut el a szemlencséhez, és fejti ki védő hatását a szakemberek szerint legerősebb szemkárosító hatás, a látható tartományba eső kék fénysugarak ellen. A két vegyület a sárga, illetve a sötétzöld leveles zöldségfélékben található meg leginkább.

William G. Christen és munkatársai összesen 35 551 egészségügyben dolgozó nő táplálkozási szokásait elemezték, akik az 1993-ban indult "Women Health Study" vizsgálat alanyai voltak. A résztvevők egészségi állapotát átlagosan tíz éven keresztül ellenőrizték, és elemezték az antioxidáns-bevitel és a szürkehályog közötti összefüggést.

A vizsgálat időtartama alatt összesen 2031 nőnél diagnosztizáltak szürkehályogot. A résztvevőket a bevitt zeaxantin és lutein, valamint az E-vitamin mennyisége alapján öt csoportba sorolták: azok körében, akik a legtöbb (napi 6,7 mg) zeaxantint vagy luteint fogyasztották, 18 százalékkal alacsonyabb volt a betegség kialakulásának valószínűsége, mint azok közt, akik a legkevesebbet (1,17 mg-ot). Az E-vitamin szempontjából legmagasabb ötödbe (napi 262,4 mg) eső nők közt a betegség gyakorisága 14 százalékkal volt alacsonyabb, mint a legalacsonyabb ötödbe (napi 4,4 mg) sorolt nőknél (annak, hogy az E-vitamin természetes forrásból vagy táplálékkiegészítőkből származott-e, ebben a vizsgálatban nem volt külön jelentősége; az E-vitamin napi ajánlott beviteli mennyisége 19 év felett 12 mg, luteinből pedig napi 2-6 mg a szem védelméhez javasolt mennyiség).

"E nagy létszámú vizsgálat eredményei alapján kimondhatjuk, hogy a lutein, a zeaxantin és az E-vitamin csökkenti a szürkehályog kialakulásának kockázatát. Az E-vitamin szemre gyakorolt jótékony hatásaival kapcsolatban már sok megbízható tanulmány látott napvilágot, a zeaxantinnal és luteinnel kapcsolatban azonban jóval kevesebb átfogó kutatást végeztek eddig, így a mostani eredmények ebben a tekintetben újdonságnak számítanak" - írják a kutatók.

Az említett vegyületekből a szervezet számára szükséges mennyiséget főleg az étrenddel, illetve részben táplálékkiegészítők formájában lehet biztosítani. Luteint és zeaxantint tartalmaznak a zöld színű, leveles zöldségek, mint a spenót vagy a káposzta, de a brokkoli, a borsó, a kelkáposzta, a kelbimbó, a kukorica és a tojássárgája is jó források. Ezekből az ételekből tanácsos minél többet fogyasztani nyersen vagy párolt formában: a 6 mg-nyi luteint például 5 deka spenót fedezi (a zeller és a sóska 6,5 mg, illetve 5,9 mg luteint tartalmaz 100 grammonként). Nagyobb mennyiségű E-vitamint tartalmaz a napraforgó magja, a mandula, a mogyoró és az amerikai mogyoró, és sok E-vitamin található a teljes kiőrlésű gabonákban, a növényi olajokban és a tojásban is.

Mit tehet Ön helyes táplálkozással szemének egészségéért?

Közismert tény, hogy a helyes táplálkozási szokásoknak milyen nagy szerepük van az egészség megőrzésében. Az ideális testsúly fenntartásához szükséges kalória bevitel, a megfelelő mértékű vitamin-, ásványianyag- és rost fogyasztás, a kellő folyadékmennyiség biztosítása, a káros élelmiszerek kerülése mind hozzájárulnak az egész emberi szervezet jóllétéhez. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy a táplálkozásnak közvetlen, direkt hatása van a szem működésére, a látás folyamatára is. Az A-vitamin látásra gyakorolt jótékony hatása régóta ismert, napjainkban azonban már számos más, a szem működéséhez szükséges táplálék összetevőt is sikerült azonosítani. Ezek közül egyesek feltétlenül szükségesek a jó látás megőrzéséhez, míg mások akár egyes szembetegségek tüneteinek enyhítésében is szerepet játszhatnak. Léteznek viszont olyan tápanyagok is, amelyek káros hatással lehetnek látásunk épségére. A helyes táplálkozási szokások kialakítása az egészség megőrzésének egyik legegyszerűbb, mégis leghatékonyabb módja, és ez igaz a szem egészségére is.(címlapfotó:naturprodukt.hu)

Ossza meg ezt a hírt ismerőseivel:
mégtöbb hír  >> eszaon/egeszseg.origo.hu
HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ                           Részletes szabályzatunkat itt olvashatja.
Cím:       Név:  
Írja be számokkal: hatszáznegyvenhét 
 
 
Milliárdos támogatások
Az Észak-Alföld, Dél-Alföld, Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl tervezési-statisztikai régiókban 50 százalék, míg Budapesten és Pest megyében 10 százalék vissza nem térítendő támogatást adhat beruházásokhoz a kormány egyedi döntéssel.    
Friss hírek
Hirdetés
Sakk
The Debrecen Sun
Bulverotika
Társkereső
Szórakozás
  Zene
 
 
• Rádió MAX - 6. Szülinap!
• Euróvíziós Dalfesztivál 2012 - Megvan a húsz magyar elődöntős
• A főszerepben: Pink
• Nem fejezhette be koncertjét Janicsák Veca
  Film
 
 
• Fertőzés – Contagion
• Robert Pattinson meddig élhet még!?
• Mozi ajánló - Zöld darázs Debrecenben
• Johnny a lista élén!
  Tévé
 
 
• RTL2: Legyen Ön is Milliomos
• Mi lesz veled MTV1!?
• Nagy dobásra készül a TV2! Erdélyi Mónika is castingol
• A Nagy Duett – Új show-műsor a TV2-n
 
  Tudomány
 
 
• Újranőhet a haj?
• Introd hölgye ötezer éves
• Kockadinnye - Logisztikai szempontból helytakarékos    
• Folytatódik a bolygóvadászat    
  Technika
 
 
• Digitális mozi, 3D-s filmek egy különleges plázában
• Ferdül a Big Ben
• Nova Media Globe Surfer III + Wi-Fi és 3G router
• A Boeing legnagyobb gépe - 747-8 Intercontinental
  Informatika
 
 
• Fókuszban a munkával eltöltött idő növelése
• Erősítenék az informatikai ágazatot
• Létszámbővítést tervez a BT Global Services
• Tovább hízhatnak a netbookok
Magazin
  Egészség
 
 
• Kétezer HIV-fertőzött Magyarországon
• Tévénézés és rágcsa
Életmód
• Jó alvás - tiszta fejjel
• A házasság megöli a sportot
Hajdú-Bihar megye Berettyóújfalu Kaba Nyíregyháza
Jász-Nagykun-Szolnok megye Debrecen Kisvárda Szolnok
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Hajdúszoboszló Mátészalka Záhony
 
Magyar Honlap Linkek Copyright © ONLINE RÉGIÓ Impresszum Elérhetõségünk:info@eszaon.hu